Dette er bra for deg.
Dette er bra for deg. Foto: Shutterstock
Det skal ikke mange nettene med dårlig søvnkvalitet til før dagen er ødelagt på så mange plan. Det kan nok enhver person med småbarn i hus skrive under på. Men det gjelder oss alle. Søvnen er livsviktig.

Hvorfor det egentlig?

Søvnen gjør oss klar for neste dag, holder sykdommene unna, og gjenoppbygger kropp og sinn.

Når vi sover skjer følgende;

Immunforsvaret styrkes
Om vi ikke sover nok, klarer ikke kroppen å danne stoffer som er viktige for immunforsvaret.

Blodkarene holdes i form
Uten nok søvn mister blodkarene sin evne til å raskt utvide seg og trekke seg sammen etter behov.

Opplysninger lagres i hukommelsen
Her kommer REM-søvnen inn i bildet. Den hjelper til med å lagre inntrykkene på rett plass i hjernen.

Artikkelen fortsetter under bildet.
Sove
Ikke alltid like enkelt å finne søvnen. Foto: Fotolia/Montasje


Energinivået går ned
Alle pattedyr opplever dette. Kroppstemperaturen senkes om natten, for at vi ikke skal behøve å få i oss så store mengder mat.

Humøret går opp
Om du ikke sover nok så vil du på lang sikt komme i dårlig humør. Det gir kort lunte, og du blir sur og grinete.

Apetitten reguleres
Når vi sover blir stresshormoner redusert, og dette er også med på å regulere apetitten.

Kroppens vev blir bygget opp igjen
Søvnen produserer hormoner som medvirker til gjenoppbygging av kropp og hjerne. Og siden energiforbruket er skrudd ned får cellene et lite pusterom før dagen etter starter.

søvn
Husk å legge deg tidlig om du må tidlig opp! Foto: Shutterstock

Denne artikkelen ble først gitt ut hos forskning.no

Flere kanaler